امروز : جمعه, ۵ بهمن , ۱۴۰۳ - 25 رجب 1446
اگر میخواهید به روابط عمومی بروید؟
کسانیکه در عرصه اطلاعرسانی و مدیریت رسانه فعالیت دارند متوجه هستند که روابط عمومی بر اساس شناخت انسان به سمت میل و نبوغ آن پیش میرود. مهمترین مسئله در جایگاه روابط عمومی تمایل و ایمان به آن است و در ادامه باید از نبوغ و توانایی خود بهصورت کامل و بیمنت استفاده نمود.
با وارد شدن به عرصه روابط عمومی ناخودآگاه وارد یک شغل پر استرس و پیچیده میشوید که باید بهخوبی آنرا مدیریت کنید. برای مدیریت بهتر در روابط عمومی به زمان، مکان، حساسیت، دقت عمل، دقت نظر، آگاهی و… دقت نمود تا با کمترین هزینه و کمترین فرصت بهترین عملکرد را داشته باشید.
یک روابط عمومی کارآمد بهخوبی نقاط ضعف مجموعهای که در اختیار دارد را شناسایی میکند و برای از بین بردن آن به بهترین شکل ممکن از لحاظ زمان و هزینه تمام تلاش خود را تا حصول نتیجه مطلوب انجام میدهد. علاوهبر این با شناخت کافی که از محیط بیرون، خواه رسانه یا جامعه باشد، بهخوبی در مقابل تحولات خارجی محیط، عکسالعمل نشان میدهد.
کار در روابط عمومی ممکن است به چالشهای مثبت و منفی منتهی شود، اگر از قبل زمینههایی مثل وقتشناسی، نظم، آراستگی، بیان، خوشفکری و… را نداشته باشید ممکن است در طول زمانیکه در روابط عمومی مشغول به فعالیت میشوید، با چالشهای منفی مواجه شوید.
درگیر بودن فکر با تنش و اتفاقات ناخوشایند یک روابط عمومی را ضعیف میکند، چراکه این اثر منفی اجازه شکلدهی ذهن برای خلاقیت و استقامت در برابر مشکلات را نمیدهد. یک روابط عمومی شاخص و توانمند را میتوان در موفقیت در چند مورد خاص شناخت.
روابط عمومی و ایجاد اعتماد
مهمترین و اولین گام برای وارد شدن به این عرصه ایجاد اعتمادسازی است. اعتماد بین مدیر یا رئیس مجموعه و همچنین اعتماد مابین مخاطبین که عمدتاً رسانهها هستند. یک روابط عمومی موفق باید اعتمادسازی قوی انجام دهد تا دیگران به او علاوهبر اعتماد، ایمان نیز داشته باشند.
روابط عمومی با برنامه
هدف ما از ورود به حوزه روابط عمومی چیست؟ آیا روابط عمومی را دوست داریم یا میخواهیم یک انقلابی در این عرصه بهوجود بیاوریم و یا اینکه همانند خیلیها کارهای محوله و روتین را انجام دهیم؟
اگر قبل از ورود به روابط عمومی از خود سوال بپرسیم که برای چه میخواهیم به این مقوله وارد شویم، پاسخ همهی اما و اگرها و چون و چراها را خواهیم یافت. باید برای این کار از قبل برنامه داشته باشیم تا به هدف نزدیکتر شویم.
روابط عمومی صاحب قلم و گفتار
یک روابط عمومی توانمند بایستی نوشتار و گفتاری بسیار قوی و دقیق داشته باشد. از مختصرترین کلمات و جملات، مفهومیترین سخنان و یا دست نوشتهها به سادگی عبور نکرده و در صورت نیاز آنها را به مخاطبان اعطا کند. شاید مخاطبان از همه انتظار خطا در نحوه نوشتار یا گفتار داشته باشند اما در برابر یک روابط عمومی نه، یا حداقل خیلی کم.
بعد از ورود و کسب تجارب و اطلاعات کافی، باید اتفاقاتی نظیر تولید خبر و محتوا، گزارش عملکرد و… دستگاهی را که در آن خدمت میکنیم برای آگاهی عموم منتشر کنیم. مخاطب حق دارد بدانند چه خبر است و قرار است چه اتفاقاتی بیفتد.
روابط عمومی بهروز
برای وارد شدن در این عرصه ما باید با علم و آگاهیهای روز جهان و اطراف و استفاده از تمامی ظرفیتها نظیر نرمافزارهای مختلف، فکر و اندیشه و خلاقیت، گامهای اساسی برای انتشار محتویات و محصولات رسانهای داشته باشیم. بهروز بودن مدیر روابط عمومی از عوامل مهم در موفقیت او و حوزهی تحت امرش خواهد بود.
یک روابط عمومی باید بهخوبی محیطهای داخلی و بیرونی سازمان یا نهاد را شناسایی نماید. با شناسایی محیط اطراف، افکار همکاران، مردم و رسانهها بهخوبی مشخص خواهد شد که چه راهی پیش رو بوده و راه برای پیشبرد اهداف سازمانی مهیا خواهد شد.
حال به این نتیجه میرسیم که روابط عمومی در کل روی دو موضوع متمرکز شده است؛ مدیریت افکار خصوصی و مدیریت افکار عمومی. همانطور که گفته شد شغل روابط عمومی یکی از پراسترسترین مشاغل دنیا است که باید طوری آنرا مدیریت نماییم که نه لطمهای به محیط کار خورده و نه به محیط خصوصی زندگی فرد وارد شود.
سخن پایانی اینکه، اگر اعتقادی به روابط عمومی و حوزه اطلاع رسانی ندارید لطفاً به هیچوجه وارد این عرصه نشوید. روابط عمومی محلی برای تنبلها نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.