Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1828
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, فرهنگی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 16 دی 1400 - 21:19 | | ارسال توسط :
حکایتی کوتاه در تشریح ضرب المثل از ماست که بر ماست

از ماست که بر ماست

روزی درخت جوانی نزد درخت پیری رفت و گفت "خبر داری که چیزی آمده که ما را می برد و از پایمان می اندازد "درخت گفت" برو ببینم از ما هم چیزی همراه او هست" درخت جوان رفت و دید سری از آهن و دسته‌ای از چوب دارد پس نزد درخت پیر برگشت و گفت سرش آهن و تنه اش چوب است .درخت پیر آهی کشید و گفت از( ماست که بر ماست )
از ماست که بر ماست

ضرب المثل از ماست که بر ماست زمانی به کار برده می شود که عملی اشتباه توسط افراد یا فردی انجام گیرد و باعث به وجود آمدن دردسرهای بزرگ شود همچنین در موردی گفته می‌شود که کسی از نزدیکان خود که انتظار ندارد آسیب ببیند.
در زبان فارسی ضرب المثل های دیگری وجود دارند که دارای همین مفهوم هستند مانند خودم کردم که لعنت بر خودم باد. و یا خود کرده را تدبیر نیست .مفهوم کلی این ضرب المثل ها این است که اتفاقات و حوادث زندگی ما نتیجه عملکرد خودمان می باشد و نباید به خاطر آنها دیگران را مقصر بدانیم و سرزنش کنیم انسان از عقل و اندیشه و حق انتخاب برخوردار است و لازم است قبل از هر اقدام درباره نتایج عملکرد خود خوب فکر کنند تا در آینده درگیر مشکلات نشود .
در واقع اگر فردی به خاطر سهل انگاری و انتخاب نادرست دچار مشکل می شود قبل از هر چیزی باید اشکالات خود را قبول و پای انتخاب و عواقب آن بنشیند و در صدد اصلاح آن ها برایت در غیر این صورت محکوم به تکرار آنها خواهد بود .
نتیجه اینکه اگر درزمان انتخاب چشم وگوش خود را باز کنیم بعدش کاسه چه کنم چه کنم دستمان نمی گیریم واز بی تدبیری نمی نالیم .
آیه ی صریح خداونداست که می فرماید سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه آنچه در خودشان است تغییر دهند .و در آیه دیگر می فرماید هر مصیبتی که به شما میرسد به خاطر اعمالیست که انجام داده اید
گر در دل سرگشته ی ما شورش و غوغاست از ماست که بر ماست
در نیک وبد چرخ اگر هست کم و کاست از ماست که بر ماست
بارد به سرما اگر از عرش برین تیر،بر عرش چه تقصیر ؟
ور شعله بگیرد سوی ما از چپ و از راست از ماست که بر ماست

نویسنده : مهتاب خجسته‌پور
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.