Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1183
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاسی, لرستان, ویژه تاریخ انتشار : 09 آذر 1400 - 2:30 | | ارسال توسط :
متن و حاشیه های یک جلسه

از واکنش استاندار به یک سوال انتقادی تا نظر زیویار درباره مشکلات آبی استان!

استاندارلرستان اعتقاد دارد استان لرستان از لحاظ حق آبه چندان در شرایط منفی قرار ندارد .فرهاد زیویار همچنین معتقد است تکمیل سد بختیاری در شرایط اقتصادی فعلی ناممکن است و بیشتر باید بر روی تکمیل سد معشوره تمرکز نمود

نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با استاندارلرستان دوشنبه هشتم آذرماه در حالی در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار نبود در این نشست از سوی خبرنگاران سوالی پرسیده شود و به قول دعوت کنندگان هدف هم‌اندیشی خبرنگاران و استاندارلرستان پیش از سفر رئیس‌جمهور به لرستان بود.

استاندار لرستان در بخشی از سخنانش با اشاره به موضوعات پیرامون آب که اینروزها در فضای کشور بسیار به آن پرداخته شده است گفت: با حضور مردم در کف خیابان، مساله آب حل نمی‌شود و من انتظار دارم به جای کشاندن موضوع به کف خیابان، رسانه‌ها در این مسیر از نظرات کارشناسان استفاده نماید.

فرهاد زیویار افزود: من هر چند دراین زمینه خود را متخصص نمی‌دانم اما در دو هفته گذشته حداقل دو الی سه مقاله علمی در باب موضوع آب در لرستان مطالعه کرده‌ام و انتظار دارم شما که دغدغه‌هایتان بیشتر از من است موضوع آب را علمی پیگیری کنید.

وی ادامه داد: مساله آب یک بحث علمی است ، محرومیت ، مساحت حوضه آبریز ،درصد آب تجدیدپذیر، میزبان بارش و پتانسیل کشاورزی و صنعت همه از شاخص‌های سهمیه‌بندی آب است .

زیویار تصریح کرد: استان لرستان از لحاظ حق‌آبه چندان در شرایط منفی قرار ندارد، چرا که خود سرچشمه آب است ، در استان لرستان بالای ۱۰ میلیارد مترمکعب تولید آب ، سرچشمه و روان‌آب وجود دارد و ما تنها ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنیم حال اینکه در برخی استانهای همجوار با داشتن نصف میزان روان آب‌های لرستان، اما دوبرابر استان ما ، مصرف آب دارند.

وی مجددا با تاکید بر اینکه بسیاری از مباحث مربوط به آب نباید در کف خیابان برده شود گفت: ما باید به فکر حل مسائل کل کشور باشیم ، البته من در هیچ جلسه‌ای نبوده است که به موضوع آب وقتی اختصاص نداده باشم و قبول داریم که حق و حقوقی داریم اما این حق و حقوق باید در مجامع تصمیم‌گیر پیگیری گردد.

زیویار با اشاره به شرایط نامناسب آبی کشور یاداور شد: در پیام‌های ارسالی بسیاری از دوستان به من در این مدت در مورد دو سد مهم معشوره و بختیاری تاکید شده است،واقعیت این است که سدهای در حال احداث زیادی در استان وجود دارد که اگر تکمیل شوند لرستان تا ۲۰ سال آینده مشکل آب نخواهد داشت.

استاندارلرستان افزود: رسانه ، نمایندگان مجلس،استاندار، احزاب و سیاسیون هرکدام به عنوان ارکان اصلی دموکراسی در کنار سایر بخش‌های مهم تصمیم‌گیر باید موضوع آب را در فضایی کارشناسی پیگیری نمایند و اگر کسی موضوع را به کف خیابان بکشاند من فکر می‌کنم به کشور خدمتی نکرده است.

زیویار سپس در پاسخ به سوال پایگاه خبری دریای فرهنگ مبنی بر عدم توجه دولت به استاندارلرستان به عنوان استانداراستانی که مشکل آب دارد و عدم دعوت وی به جلسه بررسی مشکلات آبی کشور که با حضور چهار استان اصفهان ؛ چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان برگزار شد، گفت:

شما رسانه هستید و این امکان برای شما وجود دارد که به هر شکل صحبت کنید و موضع بگیرید ، اما این جلسه برای همفکری و هم‌اندیشی است که در شرایط سخت فعلی کشور چه چیزی در اولویت اساسی برای نوشتن ، گفتن و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ریل‌گذاری در اختیار شماست، اما مگر می‌توان گفت مثلا آب از لرستان ، نفت از خوزستان و گاز از بوشهر و برق از … به سایر نقاط کشور انتقال داده نشود، این یعنی به کشور آسیب رساندن و کشور را تجزیه را کنیم.

تکرار یک سوال و پاسخی که داده نشد!

در ادامه جلسه خبرنگار پایگاه خبری دریای فرهنگ مجدداً نظر استاندار را  در مورد سخنان مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی پیرامون عدم دعوت از استاندار به جلسه مهم بررسی آب پرسید که پیش از پاسخ‌گویی استاندار، علی جهان‌آرا روابط عمومی استانداری لرستان پاسخ داد:

« قرار ما با اهالی رسانه هم‌افزایی و هم‌اندیشی در راستای تصمیم‌گیری مناسب جهت توسعه استان بود که البته یکی از این موارد توسعه ، مساله آب است ، نباید این حرف‌ها و موضع‌گیری‌هایی را که برخی گفته‌اند استناد باشد و قرار نیست این استنادها را مرجع و پایه علمی بدانیم و قرار شد از توان ظرفیت رسانه به عنوان فرهیختگان حوزه اطلاع‌رسانی استفاده کنیم»

اما استاندارلرستان خود در پاسخ به فضای انتقادی ایجاد شده پس از سوال مطرح شده در جلسه گفت: من مخالف مطرح کردن نظرات دوستان نیستم ، من گفتم نوبت من است (صحبت کنم) فقط همین و اگر دوستان موافق هستند که نوبت من است تا من صحبت کنم اما اگر دوستان قصد ادامه دادن بحث را دارند من باید بروم چرا که پیگیر برنامه های رئیس جمهور هستم ، من اصلا مخالف اظهارنظرها نیستم تنها بر نوبت خودم در صحبت کردن تاکید داشتم!

وی سپس ادامه داد: « در لرستان شعاع نسبت و فامیلی و دوستی تا ۲۰۰ کیلومتر طول می‌کشد و این نیست که من متوقف در شهر خرم‌آباد باشم و هیچ لرستانی نیست که شعاع نسبت و فامیلی او ۱۵۰ کیلومتر نداشته باشد، پس همه ما به هم نزدیک هستیم ، فقط عرض کردم که فرصتی در اختیار من است بگذارید باقی بماند تا برخی مطالب را عرض کنم…»

استاندارلرستان سپس یکی از محورهای اساسی توسعه در لرستان را آب دانست و گفت: متاسفانه به دلیل عدم تکمیل سدها ما از سهم خودمان استفاده‌ای نمی‌کنیم، اگر سدها تکمیل شوند تقریباً یک میلیارد متر مکعب به ظرفیت سدهای استان اضافه می‌شود.

وی موضوع سد معشوره و بختیاری را با هم متفاوت دانست و گفت :سد معشوره در واقع هزینه ساختش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و سد بختیاری نزدیک به ۱۰۰هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد پس در شرایطِ فعلی دولت، باید به این موضوع فکر کنیم!

زیویار تاکید کرد: من اولویتم را براساس آنچه امکان دارد قرار می‌دهم ، سدی که می‌تواند پنج الی شش شهرستان را تحت شعاع قرار دهد!

وی با اشاره به بسیاری از ویژگی‌های سد بختیاری نسبت به سد معشوره از برق‌آبی بودن تا ظرفیت بالای ذخیره آب گفت: اما مشکل اساسی متاسفانه عدم وجود اعتبارات است و با وضعیت فعلی امکان تکمیل سد بختیاری وجود ندارد.

زیویار وجود بزرگراه و تکمیل راه‌های استان را دومین محور توسعه دانست و گفت: لرستان بدون راه در بن بست قرار دارد، استانی که معروف به کریدور شمال و جنوب و شرق به غرب است در عمل تا بعضی پروژه‌های حوزه راه تکمیل نشود این وضعیت مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و ماحصل راه و راه اهن بی‌شک برکات بیشماری است که به لرستان خواهد رسید.

در پایان جلسه اما مجددا سوال خبرنگار دریای فرهنگ از استاندار پرسیده شد که محمودوند نماینده لرستان در نامه ای به وزیر کشور در مورد عدم دعوت استاندارلرستان به جلسه مهم آب کشور به وی تذکر داده است ، نظر استاندار در این مورد چیست؟

استاندار پاسخ داد : این سوال را باید وزیر کشور جواب دهد!

خبرنگار پرسید: نظر خود شما چیست!؟

استاندار پاسخ داد : خیلی ممنون!

| منبع خبر : دریای فرهنگ
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.