Monday, 16 September , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ - 13 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 792
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, ایران, فرهنگی, لرستان, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 24 آبان 1400 - 0:44 | | ارسال توسط :
به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی

اهمیت کتاب و کتاب خوانی

پرورش و تربیتِ خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی در محیط خانه و خانواده شروع می گردد و تا آخرین مراحل و عالی ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می کند.

دنیای بزرگ و شگفت انگیز کتاب و کتابخوانی به گروه خاصی تعلق ندارد و هر فردی باید با کتاب زندگی کند و مطالعه و کتابخوانی باید به عنوان یک نیاز و احساس دائمی ولازم روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد و افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ کتابخوانی رواج یابد .

هر گاه ضرورت کتابخوانی و اهمیت آن برای همگان تفسیر و تعبیر گردد در آن صورت در هیچ جای نباید فردی یافت شود که با مطالعه بیگانه باشد و در هیچ مکان و زمانی نباید وجود داشته باشد مگر نقش محدودی که کتاب در آن نادیده انگاشته شود .

کتاب مثل اقیانوس بیکرانی است که ناشناخته های زیادی دارد و هر کس به فراخور حال دلش و ژرفنای آن می‌سپارد و با انبانی پر بر می گردد .

کتاب یک میراث ماندگار است و دیده ایی شکوهمند و با ارزش است که زندگی بشر را روشن می کند و خداوند بزرگ معجزه ابدی آخرین فرستاده اش را کتاب قرارداد کتابی که سرآمد همه کتاب‌ها ست .

کتاب را باید یکی از زیباترین و مهمترین جنبه‌های فرهنگی بدانیم و آن را گرانسنگ ترین پدیده ها و میراث بشر به حساب آوریم به وجود آوردن زمینه‌های پیوند و آشتی با کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است کتابخوانی علاوه بر ایجاد ارتباط بین ما و مطالعه در های دانش را بر روی ما باز می‌کند و آگاهی های روشنی بخشی به خواننده می‌دهد و افق‌های جدیدی از اندیشه و فهم را در برابر آدمی می گشاید .

بسیاری از کتاب‌ها صدفهای گرانبهایی هستند که تنها با یک بار خواندن گوهر وجودشان را نمی‌توان به دست آورد این آثار نیاز به تدبر دوباره خوانی و کند و کاو دارد کتاب غذای روح ما و هم صحبت غربت و نشان‌دهنده الگوی زندگی ماست، اما خود این کتاب با تمام خوبی هایی که دارد در طول سالیان دراز سرگذشتی تلخ و شیرین داشته است.

زمانی در غربت و تنهایی و زمانی در اوج شکوفایی بود ه است اما نقش برجسته و سازنده کتاب در تکامل فردی و اجتماعی مشهود است سزاوار نیست به چنین عنصر مهمی کم توجه باشیم و آن را فراموش کنیم

نویسنده : نادرقربانی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.