Sunday, 8 September , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 5 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 1767
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 13 دی 1400 - 18:19 | | ارسال توسط :

عفاف و حجاب از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)

سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه (س) را به ساحت ملکوتی ذخیره جهان ، خاتم الاوصیا و وجود مبارک مهدی موعود (عج) و به عموم مشتاقان قرآن و عترت، به ویژه خواهران سرزمین ایران اسلامی تسلیت عرض می نمایم.

بدون تردید پوشش اسلامی برای زنان از ضروریات دین مقدس اسلام است، چنان که آیات متعددی از قرآن بر این مطلب دلالت دارند.

از طرفی مسئله حجاب یکی از جنجالی ترین مسائل دنیای دیروز و امروز است، به ویژه طرفداران اعلامیه حقوق بشر، که با عنوان کردن تساوی حقوق زن و مرد، پوشش را برای زن دست و پاگیر دانسته و آن را برخلاف آزادی قلمداد و به عنوان حمایت از حقوق زن مطرح می نمایند این مسئله را بسیار حساس نموده است، در صورتی که پوشش اسلامی را باید در مجموع ابعادش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که با توجه به مجموع به نفع زن و جامعه است و نه تنها دست و پا گیر نیست و تضاد با آزادی ندارد بلکه زنان در عین حفظ پوشش اسلامی می‌توانند برترین فعالیت‌های اجتماعی را داشته باشند و در چارچوب آزادی‌های صحیح و مقبول، از حق آزادی خود بهره‌مند گردند زیرا حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست بلکه به معنای پوششی معقول برای جلوگیری از فساد و حفظ کرامت زن است .

ما امروز در جمهوری اسلامی ایران می بینیم که زنان در همه صحنه‌ها و عرصه ها از مجلس قانونگذاری گرفته تا آموزش و پرورش و بیمارستان ها و ادارات می توانند در چارچوب حفظ پوشش اسلامی به کار و تلاش بپردازند بی آنکه حجاب اسلامی برای تلاش های آنان مشکل ایجاد کند و حق آزادی آنها را تضییع نماید.
آن بانوی بسیار بزرگ جهان با این که حریم عفاف و حجاب را به طور کامل رعایت می‌کرد در عین حال در بحرانی‌ترین حوادث سیاسی و اجتماعی حضور و ظهور داشت ،حضرت زهرا(س) پس از هجرت از مکه به مدینه نیز تلاش هایی در حمایت از اسلام و سپاه اسلام نمود و در پشت جبهه و حتی گاهی سرکشی به رزمندگان اسلام و غذا رسانی به آنها در صف اول جبهه نیز در روایات و تاریخ نقل شده است چنان که این موضوع در جنگ خندق و فتح مکه رخ داده است .

در ماجرای (مباهله) که حادثه بسیار مهم سیاسی و اجتماعی و عقیدتی بود و در سال دهم هجری بین پیامبر و هیات بلندپایه مسیحیان نماینده (نجران ) رخ داد ، هزاران نفر از مهاجر و انصار در صحرای مدینه اجتماع کرده بودند تا از نزدیک نظاره گر صحنه باشند و پیامبر(ص) فاطمه (س) را همراه خود در چنین همایش سیاسی دینی شرکت داد.

حضرت زهرا (س) در موارد مختلف وارد صحنه های سیاسی و اجتماعی شد و به دفاع از حریم ولایت پرداخته و در ملا عام و جریان سقیفه بنی ساعده و بیعت با خلیفه اول به عنوان خلیفه رسول خدا (ص) و کنار زدن امیر مؤمنان (ع) از مقام ولایت که حق مسلم آن حضرت بود در مسجد با خطبه قرا غاصبان را محکوم کرد و بیعت کنندگان را سرزنش نمود و جانش را در این راه گذاشت و آنچنان فعال و جدی به صحنه آمد که سرانجام به شهادت رسید و اینها و دهها نمونه دیگر نشان دهنده آن است که مسئله پوشش اسلامی، زنان را در پشت پرده محبوس نکرده که به طور کلی از صحنه تلاش های سیاسی اجتماعی و فرهنگی فاصله بگیرند .

اگر چنین بود هرگز حضرت زهرا(س) از پشت پرده حجاب بیرون نمی‌آمد در نتیجه پر واضح است که حضرت زهرا (س) الگوی کاملی برای همه انسان‌هاست و همه بشریت می توانند با تأسی از سیره ایشان راه نجات و سعادت خود را طی نمایند .

چنانچه زنان جوهره ای داشته باشند مسیر تعالی و بالندگی معنوی برای آنان هموار است ؛ به هرحال آنچه که بر می‌آید این است که حجاب محدودیت ساز نیست بلکه ایجاد مصونیت می کند ، البته باید ذکر کرد که حجاب فقط برای زنان نیست و برای مردان نیز ضروری به نظر می‌رسد. از بین رفتن حجاب در جوامع کنونی نماد رشد و پیشرفت نیست، نماد عقب ماندگی و غرب‌زدگی کشورهای اسلامی می‌باشد.

به امید پیروزی و سربلندی و عزت زنان میهن اسلامی ایران در تمام صحنه های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی .

نویسنده : نرگس محمودوند دبیر ستاد عفاف و حجاب بنیادشهید و امور ایثارگران استان لرستان
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.