Sunday, 8 September , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 5 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 639
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 23 آبان 1399 - 18:43 | | ارسال توسط :

مواسات

( جلوه ای از اخلاق اجتماعی ) مواسات در لغت به معنی غم خواری، همدلی، یاری کردن دیگری و در ابعادی گسترده تر نوعی اخلاق اجتماعی است که اختلاف طبقاتی را کاهش می دهد.مواسات محصول ارتباط متقابل میان افراد جامعه است که در سایه ایمان و اعتقاد به خدا و عمل به قوانین الهی ممکن […]


( جلوه ای از اخلاق اجتماعی )


مواسات در لغت به معنی غم خواری، همدلی، یاری کردن دیگری و در ابعادی گسترده تر نوعی اخلاق اجتماعی است که اختلاف طبقاتی را کاهش می دهد.
مواسات محصول ارتباط متقابل میان افراد جامعه است که در سایه ایمان و اعتقاد به خدا و عمل به قوانین الهی ممکن و میسر می شود. درواقع یکی از فرامین مهم خدا و توصیه اکید بزرگان به دستگیری و کمک به یکدیگر می باشد. همچنین می توان گفت مواسات در عمل به مثابه یک اصل اخلاقی و یک عامل بسیار مهم برای ایجاد بستر وفاق و همبستگی اجتماعی می باشد. و اگر به رفتار جمعی مردم در بحران اخیر بنگریم در خواهیم یافت که هیچ امر دیگری نمی توانست ملتی را اینگونه متحد به سوی همدلی و و همیاری سوق دهد. و در کنار همدیگر نگاه دارد. و انس و مودت را در جامعه افزون می کند بدین معنا که چون مردم در کنار هم زندگی می کنند اگر مراقب هم باشند و یکدیگر را یاری کنند نیازمندان می توانند خود را همپای دیگران برسانند و از یاری و غمخواری برادران خود بهره مند شوند از طرفی مواسات نقشی محوری در تثبیت نظام اجتماعی دارد چرا که نمایانگر احساس مسئولیت اعضای یک جامعه که از آگاهی و اراده برخوردارند در قبال قشر ضعیف تر است. پس مواسات پیوندهای برادری و انسانی را ناگسستنی می سازد و سپس سبب بهبود روابط و تعاملات روزمره مردم شده وباتقویت و روح یاریگری منجر به آن می شود که یک ملت برادروار در کنار هم زندگی کنند. زبان یکدیگر را درک کنند واکنشهای دیگران را پیش بینی کنند و برای آینده فردی و اجتماعی خود برنامه داشته باشند بنابراین تردیدی نیست در جامعه ای که مردمش با مروت و غیرت باشند تزلزلی ایجاد شود. و در این صورت است که نظام اجتماعی تثبیت و در مقابل بحرانهای پیش آمده دچار از هم گسیختگی نخواهد شد. ان شاالله که همه ما بتوانیم یار و مددکار هم باشیم.

نویسنده : نادرقربانی/مدیرمسئول
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.