Friday, 18 October , 2024
امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ - 15 ربيع ثاني 1446
شناسه خبر : 3029
  پرینتخانه » آخرین اخبار, لرستان, ویژه تاریخ انتشار : 25 اسفند 1400 - 13:54 | | ارسال توسط :

هلال احمر لرستان در سالی که گذشت

گفتن از اقدامات هلال احمر نه در یک صفحه نشریه که نیازمند دقیقه ، دقیقه بودن در کنار مردان و زنانی است که تنها به عشق آسایش هموطنان خویش همواره در آماده باش هستند، باشد که ما مسافران نوروزی اینبار با رعایت احتیاط بیشتر آنان را در این راه سخت همراهی کنیم…. در ادامه برخی از اقدامات هلال احمر لرستان در سال 1400 را با هم مرور می کنیم.

در روزهای ابتدایی فروردین ۱۴۰۰ مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به فعالیت ۲۳ پایگاه امدادی در لرستان گفت: ۳۰۰ نیروی امدادی ایام نوروز در حالت آماده باش هستند.
صارم رضایی آنروز با اشاره به آمادگی جمعیت هلال احمر استان لرستان در ایام تعطیلات نوروز اظهار داشت: در تعطیلات نوروز کلیه امدادگران جمعیت هلال احمر این استان جهت ارائه خدمات امداد و نجات به مردم در حالت آماده باش هستند.
وی افزود: در ایام تعطیلات نوروزی ۳۰۰ نیروی عملیاتی و در هر شیفت ۱۵۰ نیروی عملیاتی در سطح استان آماده باش هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان عنوان کرد: نیروهای جمعیت هلال احمر استان از ۲۵ اسفند ماه با برگزاری رزمایش طرح نوروزی همزمان با سراسر کشور تا ۱۵ فروردین در راستای ارائه خدمات امداد و نجات طی ایام تعطیلات نوروز در حالت آماده باش هستند.
اما هنوز ۱۲ روز از نوروز ۱۴۰۰ را پشت سر نگذاشته بودیم که یک خبر مهم تیم های امداد و نجات هلال احمر لرستان را راهی منطقه خطر کرد.
به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان لرستان صارم رضایی با اعلام این خبر گفت: طی تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان EOC ساعت صبح چهارشنبه مورخ١۴٠٠/١/١١ مبنی بر گرفتار شدن دو کوهنورد اهل استان همدان در قلّه کول جنو اشترانکوه بلافاصله تیم های امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا به حالت اماده باش در آمده و پس از مکان یابی و شناسایی محل حادثه و ارتباط تلفنی با کوهنوردان گرفتار شده جهت تسریع در عملیات یک دستگاه بالگرد از مرکز استان به شهرستان ازنا اعزام شد .
صارم رضایی مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان در ادامه گفت : تیم های امداد کوهستان جمعیت هلال احمر با بالگرد به قلّه کول جنو اشترانکوه ازنا حرکت کردند که متاسفانه شرایط جوی و باد شدید اجازه فرود بالگرد در ارتفاع را نداد و تیم امداد و نجات کوهستان در پایین دست قلّه نزدیک پناهگاه کامران سلیمانی مجبور به فرود شدند و ادامه عملیات جستجو و نجات به صورت زمینی صورت گرفت .
رضایی گفت: علیرغم شرایط جوی بد منطقه ، باد شدید و در برخی مواقع کولاک که باعث کندی عملیات می شد اما تیم پیشرو امداد کوهستان ( آقایان آرش خلیلی و علی جانبزرگی) با تلاش و و زحمت فراوان از مسیر بسیار فنی و خطرناکی خود را به کوهنوردان گرفتار شده رساندند و پس از انجام اقدامات اولیه ، ریکاوری یکی از کوهنوردان که دچار سرمازدگی شده بود با ایجاد چندین کارگاه فنی اقدام به انتقال مصدوم به محل استقرار تیم دوم امداد و نجات کوهستان نمودند.
صارم رضایی در پایان گفت : تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا پس از رسیدن به پناهگاه و استراحت چند دقیقه ای به سمت روستای کمندان حرکت کردند و سرانجام این عملیات هوایی و زمینی ساعت ۲۲ شب پس از ۱۶ ساعت تلاش با موفقیت به پایان رسید.
در سال ۱۴۰۰ این تنها حادثه نبود و تنها در سه ماه اول سال به ۶۰۹ نفر آسیب دیده امدادرسانی شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان در مصاحبه ای در پایان فروردین ۱۴۰۰ دراینباره گفت : با همت معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ امدادرسانی به ۶۰۹ آسیب دیده ناشی از ۱۴۷ حادثه به وسیله ۱۷۷تیم عملیاتی صورت گرفت.
او تاکید کرد: معاونت امداد و نجات در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ در ۱۴۷ حادثه کار امداد رسانی به ۶۰۹ نفر آسیب دیده از حوادثی از قبیل حوادث آتش سوزی جنگل و مرتع، جاده ای، خدمات حضوری، دریایی- ساحلی ،رعد و برق، سیل و آبگرفتگی ،شهری، صنعتی و کارگاهی و کوهستان را انجام داده است.
وی با بیان اینکه ۱۷۷ تیم عملیاتی در این حوادث بکار گیری شده است ، افزود: این تیم ها متشکل از ۵۰۹ نفر نیروهای معاونت امداد و نجات در سراسر استان کار امداد رسانی را انجام دادند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان تصریح کرد: شعب خرم آباد ، ازنا ، الیگودرز،بروجرد و پلدختر به ترتیب با ۳۵ ، ۳۰ ، ۲۹ ،۱۷ و ۱۰ حادثه ، شعب داری بیشترین حوادث در استان بودند.
رضایی به پایگاه های با بیشترین تعدادحادثه اشاره کرد گفت: پایگاه های اباذر،خمه، شوراب ،رازان و دوره چگنی پایگاه هایی بودند که بیشترین تعداد حادثه را امداد رسانی نمودند.
وی اضافه کرد:در این حوادث ۱۸۸ ناوگان ترابری شامل بالگرد، آمبولانس، خودرو کمک دار سبک و خودرو نجات تیپ ۱ و ۲ به کارگیری شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان در ۱۴۷ حادثه رخ داد ۴ پرواز در شهرستان های خرم آباد ، ازنا و سلسله با ۱۳ سورتی پرواز نیز کار امداد رسانی را انجام دادند.
رضایی به امداد رسانی در حوادث آبی اشاره کردو افزود:در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، ۶ عملیات در حوادث آبی صورت گرفت که بیشترین حوادث مربوط به رودخانه کشکان ، آبشار بیشه ، سد رودبار و تنگه هلت می باشد و حدود ۱۴ درصد کاهش حوادث غرقی و ۱۴ درصد افزایش تعداد فوتی ها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه اول ۱۳۹۹ بوده است.
این آمار اما با گذشت ۹ ماه از سال به رقمی باورنکردنی رسید!
جمعیت هلال احمر لرستان در ۹ ماه اول سال یعنی از فروردین تا آذر۱۴۰۰ به ۳۰۵۴نفر آسیب دیده امدادرسانی کرد.
در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۷ حادثه در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر لرستان ثبت شده است .
امدادگران این استان در سال ۱۴۰۰ و در نه ماه اول سال به بیش از ۳هزار نفر آسیب دیده ناشی از تصادفات جاده ای آتش سوزی جنگل ها و مراتع، رعد و برق، سیل ، آبگرفتگی و حوادث کوهستان ارائه خدمات نمودند.
۵۴۱ تیم عملیاتی در قالب ۱۵۹۷ نفر امداد گر و نجاتگر کار امدادرسانی به هم میهنان عزیزمان در سطح استان را انجام داده اند .

در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ حادثه کوهستان در این مرکز ثبت که به همت تیم واکنش سریع مستقر در پایگاه امدادو‌نجات جاده ای شوراب و تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان ازنا با امدادرسانی سریع و به موقع ۷۳ نفر کوه گرد و کوهنورد مختلف از بد حادثه نجات پیدا کرده اند.
۱۷ ساعت عملیات امداد رسانی به کوهنوردان قزوینی گرفتار شده در برف و کولاک اشترانکوه خود در تاریخ امداد و نجات یک اقدام بی نظیر بود.
مدیرعامل هلال احمر لرستان می گوید امیدوار است مدیریت بحران استان حمایت های لازم جهت تامین و ‌تخصیص اعتبار خرید تجهیزات مختص امدادرسانی به حوادث کوهستان در ارتفاعات برف گیر استان به ویژه قلل اشترانکوه که هرساله شاهد ریزش بهمن و‌حوادث این چنینی می باشند را به عمل آورد.
ما تنها بخش کوچکی از اقدامات هلال احمر لرستان را نوشتیم ، تا شاید بیش از گذشته قدردان مردان و زنانی باشیم که همراه در خطر زندگی می کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.