Sunday, 8 September , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ - 5 ربيع أول 1446
شناسه خبر : 2892
  پرینتخانه » آخرین اخبار, لرستان, ویژه تاریخ انتشار : 18 اسفند 1400 - 22:16 | | ارسال توسط :
مدیرکل منابع طبیعی لرستان مطرح کرد :

کنترل ۷۰ درصد روان‌آب‌های خرم‌آباد با اجرای طرح‌های آبخیزداری/ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی لرستان سنددار شدند

به گزارش دریای فرهنگ به نقل از میرملاس‌نو، شیرزاد نجفی روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته منابع طبیعی درختکاری برگزار شد با تاکید به اینکه وظیفه حفاظت، اصلاح، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی استان بر عهده این اداره کل است، اظهار داشت: از ۲ میلیون و […]

کنترل ۷۰ درصد روان‌آب‌های خرم‌آباد با اجرای طرح‌های آبخیزداری/ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی لرستان سنددار شدند

به گزارش دریای فرهنگ به نقل از میرملاس‌نو، شیرزاد نجفی روز چهارشنبه ۱۸ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته منابع طبیعی درختکاری برگزار شد با تاکید به اینکه وظیفه حفاظت، اصلاح، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی استان بر عهده این اداره کل است، اظهار داشت: از ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار هکتار وسعت استان لرستان ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار آن را عرصه منابع طبیعی دربرگرفته است.

اجرای طرح پویش درختکاری در لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از اجرای طرح پویش درختکاری در استان خبر داد و افزود: به مناسبت هفته منابع طبیعی طرح “پویش درختکاری” به یاد هر شهید هزار اصله نهال اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۶ دستگاه اجرایی در طرح پویش درختکاری شرکت می‌کنند، عنوان کرد: سند شجره طیبه نهادینه و به استان‌ها ابلاغ شده است که طی این سند از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۱۴ به یاد هر شهید هزار نهال در استان کاشته می‌شود.

نجفی خاطرنشان کرد: این استان بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است، بنابراین باید برنامه‌ریزی اصولی برای کاشت بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال صورت گیرد.

وی با بیان اينکه در طی ۱۴ سال بیش از ۵۰۰ میلیون نهال در کشور باید غرس شود، مطرح کرد: با توجه به نهالستان‌های موجود در مرکز استان این اقدام عملی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در هشت نهالستان استان تولید و روزانه به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌شود.

صدور سند کاداستری برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی لرستان

وی به اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی لرستان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان سنددار شده‌ است و خروجی این اقدام تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از زمین‌خواری است.

نجفی اضافه کرد: کاداستر اراضی ملی استان به طور صد در صد اجرا و اکنون تمامی نقشه‌ها بروز شده و اختلافات ما در مرز اراضی ملی با مردم از بین رفته است.

کنترل ۷۰ درصد روان‌آب‌های خرم‌آباد با اجرای طرح‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تاکید به اینکه در حوزه آبخیزداری اقدامات ارزشمند و کارهای عظیمی در استان انجام شده است، تصریح کرد: توسعه طرح‌های آبخیزداری علاوه بر بهبود وضعیت منابع آبی، باعث جلوگیری از وقوع سیلاب نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای سه پروژه آبخیزداری مصوب شد، اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون ۳۰ میلیارد تومان آن به استان اختصاص یافته است و امیدوار هستیم که با اجرای طرح‌های آبخیزداری بتوان در راستای جلوگیری از سیلاب‌های مرکز استان و شهرستان‌ها گام‌های مهمی برداشته شود.

نجفی با بیان اینکه در شهر خرم‌آباد ۱۳ حوزه آبخیزداری وجود دارد، گفت: تمام روان‌آب‌ها در منطقه شمال شهر وارد خرم‌رود و در منطقه جنوب شهر وارد رودخانه بدرآباد می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه شمال خرم‌آباد هفت بند سنگی_ملاتی احداث و در حوزه ریمله نیز بزرگترین بند خاکی استان با میزان آبگیری یک میلیون مترمکعب احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تاکید به اینکه در دو سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان اقدامات آبخیزداری در شهر خرم‌آباد انجام شده است، تصریح کرد: در طی سه سال گذشته ۲۵ درصد روان‌آب‌های خرم‌آباد کنترل شده است و در صورت تامین اعتبار با انجام عملیات آبخیزداری ۷۰ درصد روان‌آب‌های این شهر مهار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به اینکه کمبود پاسگاه‌های حفاظت از منابع طبیعی یکی از مشکلات اساسی استان است، تصریح کرد: در سال جاری ۵ پاسگاه حفاظتی «میربگ دلفان»، «میانکوه پلدختر»، «سپیددشت»، «زلقی الیگودرز» و «شول‌آباد» احداث و آماده بهره‌برداری هستند و مجوز احداث ۱۱ پاسگاه حفاظتی دیگر در استان اخذ شده است.

عدم استقبال سرمایه‌گذاران از «بام خرم‌آباد»

نجفی با اشاره به هزینه‌بر بودن نگهداری و مراقبت از تجهیزات «بام خرم‌آباد»، گفت: این مجموعه سالیانه تنها سه میلیارد تومان ردیف اعتباری دارد که این مبلغ کفاف هزینه‌های نگهداری آن را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های بام خرم‌آباد دچار فرسودگی شده است، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی‌ ما کمبود اعتبارات است به همین دلیل خواهان واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از عدم استقبال سرمایه‌گذاران از بام خرم‌آباد خبر داد و گفت: ۳۰ طرح و پروژه مصوب برای این مجموعه تعریف شده است ولی متاسفانه تاکنون سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی نکرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.