Wednesday, 23 October , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ - 20 ربيع ثاني 1446
شناسه خبر : 920
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 29 آبان 1400 - 15:52 | | ارسال توسط :
واکنش ها به یک نمایش خیابانی!

حقی به نام آب!

ناگهان در یک اقدام کاملاً هماهنگ سیل بزرگی از جمعیت اصفهان در بستر رودخانه این شهر جمع شدند در اعتراض به بی آبی و طولی نکشید که دولت مجبور به واکنش شد و البته دادن وعده هایی به مردم آن دیار ، اما با فرونشستن هیجانات، حالا واکنش ها به این مطالبه مردم اصفهان توسط برخی مسئولان در استانهای همجوار ادامه دارد
حقی به نام آب!

ما اهل کف خیابان آمدن نیستیم!

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مشکل آب این استان بسیار بسیار بیشتر از استان اصفهان است، گفت: تمامی مصوبات شورای عالی آب در این استان اجرایی شده و مشکل اصلی کم‌آبی است.

اقبال عباسی ۲۸ آبان‌ماه در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود و تجمع مردم استان اصفهان برای جاری شدن زاینده‌رود، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی آب، سد زاینده‌رود بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد، از این میزان چهارمحال و بختیاری تنها مجوز برداشت ۲۳۷ میلیون مترمکعب از این آب را دارد، اما امسال این استان کمتر از ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب برداشت کرده و مابقی آب سد برای مصارف استان اصفهان رها شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: مشکلات فعلی به‌علت کم‌آبی است، در حال حاضر در این استان بالای ۲۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و آب چند شهرک صنعتی نیز از طریق تانکر تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکل آب چهارمحال و بختیاری بسیار بسیار بیشتر از استان اصفهان است، گفت: ولی مردم برای مطالبشان به کف خیابان و کف رودخانه نمی‌آیند، تمامی مصوبات شورای عالی آب در این استان اجرایی شده و مشکل اصلی کم‌آبی است.

عباسی بیان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور دستور دادند وزرای مرتبط برای حل مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود تصمیم بگیرند، امیدواریم برای حل مشکلات یک تصمیم گرفته شود.

مافیای آب نقشه دارد!

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در توییتی نوشت:

«تنش آبی» حاصل سیطره طولانی مافیای آب بر مدیریت آب کشور است.

چرا اطلاعات مدیریت آب کشور تاکنون محرمانه تلقی شده است؟

سدسازی و حق آبه استان‌ها با چه معیار علمی انجام شده است؟

فرار رو به جلو و تصمیمات غیر کارشناسی راهکار حل مسئله نیست، در این راستا مردم و مسئولان به هوش باشند.

تحقیق و تفحص از مافیای آب در وزارت نیرو راهکار اساسی است ، در رابطه با این امر در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیگیر هستم. مسئولان مربوطه در اظهارنظرها، تصمیمات و وعده‌های خود مراقب مصالح کشور و همچنین عدالت باشند.

اگر بنا به تجمع باشد این حق لرستان بود!

یحیی ابراهیمی نماینده لرستان از تجمع روز گذشته اصفهانی‌ها انتقاد کرد و گفت: «اگر بنابر تجمع باشد لرستانی‌ها که بیشتر در حقشان اجحاف شده باید تجمع کنند اما این اصلا بدعت خوبی نیست!» 

او افزود: «اگر نیاز آب کشاورزی لرستان و چهارمحال بختیاری به شکل کامل برطرف شد مازادش به سایر استان ها جاری شود و سپس انتقال یابد چرا که این استان ها از نظر صنعت بی بهره مانده اند و کشاورزی اصلی ترین راه کسب درامد ساکنانشان است.»

او ادامه داد: “بهتر است به جای بردن آب لرستان و بختیاری به یزد و اصفهان برای مصارف صنعتی این استان ها، این صنایع به استان های لرستان و بختیاری آورده شوند تا ضمن توسعه این استان های محروم، از هدر رفت بالای آب در شبکه های انتقال جلوگیری شود.”

او تاکید کرد: «در استان های کویری به جای استفاده از صنایع آب بر، بهتر است بر توسعه صنعت گردشگری تاکید شود.»

ابراهیمی با بیان اینکه “انتقال آب از یک حوضه‌ی آبریز به حوضه آبریز دیگر برای مصارف غیرِ شرب کاملاً اشتباه است”، تاکید کرد: «بعنوان نماینده مردم استان لرستان به هیچ وجه از حق مردمم کوتاه نخواهم آمد.»

حق آبه لرستان مسئله ای نیست که با هیاهو و سر و صدا از بین برود

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، رییس مجمع نمایندگان لرستان نیز در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر گفت

انتقال آب لرستان جهت صنایع فولادی استان‌های کویری یک خطای استراتژیک است، لرستان سرچشمه‌ی آب مورد دعوای استان‌های مجاور است و با وجود چالش های آبی، روند مافیایی سابق انتقال آب می تواند تبعات امنیتی جبران ناپذیری به بار بیاورد.

وی افزود: ادامه و اجرای طرح‌های بین حوزه‌ای انتقال آب، بدون در نظر گرفتن حق سرچشمه ها نمایانگر زیاده خواهی و تبعیضی آشکار است.

مبلغی با تاکید براینکه حق آبه لرستان مسئله ای نیست که با هیاهو و سر و صدا از بین برود تاکید کرد:وزارت نیرو بداند هرگونه تصمیم گیری منفعلانه با توجه به سناریو سازی و هیاهوهای غیرکارشناسی اخیر، بر وخامت بحران چالش ساز آب خواهد افزود و عواقب این موضوع بر عهده‌ی وزارت نیرو است.

| منبع خبر : دریای فرهنگ
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.