Tuesday, 22 October , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ - 19 ربيع ثاني 1446
شناسه خبر : 566
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اقتصادی, ایران, لرستان, ویژه تاریخ انتشار : 02 خرداد 1399 - 16:43 | | ارسال توسط :
گزارش نشست خبری

نان و قصه ي پر غصه ي سبوس!

اگر بدانيم ناني که بر سر سفره مي آيد چه خون دلي پشت آن پنهان است شايد حجم نان خشک هاي دورريزمان کمتر شود!! اما درد اينجاست وقتي مي فهميم اين همه ايستادن در صف نان سنگک براي گرفتن نان با کيفيت ،دلخوشي است،چرا که آن سنگکي که مي گويند نان کامل است سبوس اش کمي بيشتر از اين سنگکي است که به دستمان مي رسد حالااگر مي خواهيد از نان و قصه ي پرغصه سبوس هايي باارزش تر از خود گندم آگاه شويد حتمن گزارش نشست خبري با مديرکل شرکت غله و خدمات بازرگاني استان لرستان را بخوانيد...

باآرامش دغدغه ي اهالي رسانه را شنيد و البته با تسلط بر حوزه ي خود به سوالات پاسخ داد، پاسخ هايي که شايد  در ابتدا بايد به گوش مسئولان شوراي آراد و نان برسد! آنچه مي خوانيد گزيده اي است از سخنان  حجت بيرانوند مديرکل غله و خدمات بازرگاني لرستان در آستانه ي خريد تضميني گندم از کشاورزان!

بيرانوند در ابتداي سخنان خود توضيح داد که کار اصلي اين اداره خريد گندم از کشاورز ، ذخيره سازي به مدت يکسال و ارائه به کارخانجات آرد استان است اما اين اداره بر حسب تعهد تلاش کرده است تا از طريق بازرسين خود به نانوايي ها تلاش کند تا نان کامل تري برسفره مردم بنشيند.

وي تاکيد کرد: وظيفه ي ديگر ما تامين برخي کالاهاي اساسي مورد نياز مردم براي تنظيم بازار است از جمله برنج ، شکر و روغن نباتي! که اين سه کالا از تعهدات ما مي باشد .

بيرانوند سپس درباب زيرساخت هاي حوزه گندم و آرد و نان افزود:خوشبختانه  در استان لرستان  ظرفيت ذخيره سازي ۸۰۰ هزار تُن گندم وجود دارد.

مديرکل غله و خدمات بازرگاني لرستان با بيان اين مطلب ادامه داد: در بهترين شرايط در استان لرستان ۵۱۰ هزار تن گندم خريداري شده استدر حالي  که ما ظرفيت ۸۰۰ هزار تن ذخيره سازي گندم را در استان داريم يعني بيش از ۳۰۰هزارتن فضاي مازاد براي شرايط مطلوب داريم   يعني شرايطي که با توجه به بارندگي هاي مناسب فصلي و نيز کشت لازم بتوان اين ميزان محصول برداشت نمود در حالي که ما در برخي سالها ۱۲ هزار تن گندم خريداري نموده ايم.

بيرانوند با اشاره به اينکه ريسک کشاورزي لرستان بالا است گفت: اگر بارندگي مناسب باشد حدودا ۵۰۰ هزار تن گندم برداشت مي گردد و  اگر بارندگي نداشته باشيم ميزان توليد  بسيارکاهش پيدا ميکند.

وي افزود: مثلا ما در سال ۱۳۹۸ ۳۰۰ هزارتن و در سال ۹۷، ۳۶۰ هزار تن گندم و در سال ۹۶ حدودا ۳۴۰ هزار تن ، سال ۹۵ نيز ۵۱۰ هزار تن گندم در استان خريداري شده است، لذا ما در بحث زيرساختهاي حوزه گندم مشکل خاصي نداريم و انبارهاي غله مناسب براي استان خودمان و نيز سايراستانهاي ديگر داريم.

بيرانوند با بيان اينکه نياز کشور به گندم در سال ۱۱ ميليون تن است،گفت: در استان لرستان در سال ۲۵۰ هزار تن گندم نياز داريم، لذا مي توانيم مازاد نياز گندم استان را براي ساير استانها استفاده کنيم.

مديرکل غله و خدمات بازرگاني لرستان با بيان اينکه متأسفانه سال گذشته ميزان توليد کاهش پيدا کرد، افزود: بر اساس پيش بيني وزير محترم جهاد کشاورزي استان ، امسال ۱۴ ميليون تن توليد گندم در کشور داريم البته توليد گندم با خريد متفاوت است بخشي از گندم در اختيار خود کشاورز قرار خواهد گرفت و ما تنها مازاد برنياز کشاورز را خريداري مي کنيم.

بيرانوند زيرساخت بعدي مورد نياز در اين حوزه را کارخانه هاي آراد دانست  و بيان کرد: ۱۳ کارخانه آرد در لرستان،وجود دارد، ظرفيت ذخيره سازي اين کارخانههاي آرد، ۷۵۰ هزار تن است در حالي که ميزان مصرف گندم در استان لرستان ۲۵۰ هزار تن در سال است واين يعني ما سه برابر ظرفيتمان کارخانه داريم.

وي ادامه دادمتأسفانه در بحث توزيع جغرافيايي کارخانههاي آرد در استان ما مشکل داريم و عمده کارخانههاي آرد، لرستان در شرق استان قرار دارد، مثلا ما تنها در شهر اليگودرز پنج کارخانه آرد داريم و لذا مجبور هستيم که آرد را از اليگودرز حمل کنيم تا به رومشکان برسانيم.شرق استان مملو از کارخانه آرد است اما شهرستانهايي مانند رومشکان، سلسله وپلدختر فاقد کارخانه آرد مي باشد و در دلفان نيز يک کارخانه کوچک که به قولي تنها به درد مقاطع جنگي مي خورد وجود دارد و نهايتا اين توزيع نامناسب جغرافيايي هزينه گزافي به دولت تحميل مي کند.

مديرکل غله و خدمات بازرگاني لرستان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ستاد تنظيم بازار و موضوع تأمين کالاهاي اساسي، تصريح کرد: سال گذشته که شاهد بحران شکر بوديم، تا فروردين ماه ، حدود ۲۰ هزار تن شکر باقيمت دولتي را براي سازمان صنعت ، معدن و تجارت و نيز برخي واحدهاي صنفي تأمين و در اختيارشان قرار داديم.

بيرانوند با تاکيد بر اينکه ما در بحث ذخيره سازي و انبارهاي کالاهاي اساسي در استان هيچگاه در طول سال مشکلي نداشته ايم، افزود: از ابتداي سال تا امروز سه هزار تن برنج ، هزار و ۱۴۹ تن شکر ، هزار و ۱۴۹ تن روغن نباتي تا ارديبهشت ماه در اختيار سيستم تنظيم بازار استان قرار گرفته است.

بيرانوند در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني چگونگي توزيع اين کالاها تاکيد کرد : تأمين کالا بر عهده ما است و بحث توزيع بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و ما حتي براي سبدکالاي کارمندانمان از اين سازمان محصول را خريده ايم و امکان جابجايي ان توسط ما وجود ندارد و ما به تعهدمان پايبند بوده ايم و اعتقاد دارم  تامين اين ميزان کالا آنهم با توجه به مسئوليت دولت در بحث تامين کالا براي کنترل تورم براي استان بسيار عالي است چرا که دولت در بحث تنظيم بازار در بهترين شرايط تنها ۲۰ درصد نياز بازار را مي تواند تامين کند.

بيرانونددر ادامه افزود:امسال با توجه به بارندگيها ي خوبي که داشته ايم، جهاد کشاورزي اعلام کرده که امسال بيش از ۴۰۰ هزار تن توليد گندم در لرستان داريم، لذا خريد گندمي که پيش بيني شده ۳۶۰ هزار تن خواهد بود، اگر اين اتفاق بيفتد امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ هزار تن اضافهتر خريد گندم خواهيم داشت، نياز استان ۲۵۰ هزار تن است که مازاد نيازمان را به استانهاي ديگر خواهيم داد.

مديرکل غله و خدمات بازرگاني لرستان گفت: در بحث دانههاي روغني در لرستان وضعيت مناسب است و ما در دو سال ۹۷ و ۹۸ سه هزار و ۲۰۰ تن دانه روغني کلزا خريداري کردهايم و اعتقاد داريم اين روند، مسيري رو به رشد است، عمده توليد دانههاي روغني مربوط به شهرستان سلسله بوده به طوري که بيش از هزار و ۵۰۰ تن از مجموع سه هزار تن، مربوط به اين شهرستان بوده است.

بيرانوند، ميزان توليد سويا در لرستان طي سال گذشته را که حدود ۱۰۰ تن بود را نيز مربوط به شهرستان سلسله دانست و افزود: اگر ما بتوانيم بحث دانههاي روغني  را در استان، جا بياندازيم اين محصول هم قيمت مناسبي دارد و هم کشتي استراتژيک است و اين درحالي است که ما حدود ۹۰ درصد مواد اوليه روغن را از بيرون تامين مي کنيم.

وي در ادامه گفت: قيمت تضميني گندم امسال وضعيت مناسب است و انگيزه لازم  را براي کشاورز ايجاد کرده است چرا که امسال اين قيمت دو هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، سال قبل هزار و ۷۰۰ تومان بوده است و حدود ۵۰ درصد رشد قيمت تضميني گندم را داشتهايم.

بيرانوند، با تاکيد براين که در بحث کيفيت گندم چندان کاري صورت نگرفته است  گفت:در بحث کيفيت  دولت جرايم و امتيازاتي در بحث گندم مطلوب و استاندارد ايجاد کرده است و قيمت گندم از لحاظ کيفي متفاوت است ، اين را بايد بگويم که در بحث کيفيت گندم دو پارامتر گلوتن و پروتئين گندم وجود دارد که گلوتن گندم ما زير ۳۰ است، اما گلوتن گندم وارداتي که از قزاقزستان مي آيد بالاي ۳۰ است.

وي سپس با اشاره به نگاه اشتباه نانواهاي استان گفت:متاسفانه نانواهاي ما به دنبال آرد سست هستند، گندمي که گلوتن ندارد و اصلا خاصيتي ندارد اما نانوا در کار با ان راحت تر است، گندمي که گلوتن ان بالاست سفت تر است و کار با ان سخت است اما کيفيت آن بالاتر است هرچند همين گندم در شهرهاي مختلف استان ما گلوتن متفاوت دارد.

بيرانوند چندين دستگاه را در بحث نظارت بر آرد و نان دخيل دانست از جمله استاندارد و گفت:

گندم وقتي وارد کارخانه آرد مي شود پروسه طولاني را طي مي کند تا وارد نانوايي گردد و کارخانه موظف است در چندين مرحله ناخالصي گندم را جدا کند.

وي تاکيد کرد:خيلي مهم است ما چه ميزان سبوس را از گندم بگيريم ، هرچه سبوس گندم را بگيريم ارد سفيدتر و مشتري پسندتر مي گردد اما کيفيت آن پايين مي آيد چون ما يک ارد مخصوص سنگک داريم که ۷% بايد باشد( ۷درصد سبوس آن گرفته شود) که در حال حاضر  تا ۱۵ درصد هم وارد نانوايي سنگکي مي گردد و من گاهي تا ۱۸ درصد را هم ديده ام و متاسفانه وقتي سبوس گندم گرفته مي گرددبه کيفيت آرد آسيب مي زند و متاسفانه ما تا بالاي ۲۰ درصد هم داريم و بايد دستگاههاي نظارتي به اين موضوع بيشتر ورود کنند.

مديرکل غله و خدمات بازرگاني لرستان در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد:

متاسفانه ما در بحث تنوع نان مشکل داريم در حالي که در برخي کشورها صد نمونه نان وجود دارد و آنها براي بالا بردن کيفيت نان به جاي آرد خميرنان را در اختيار نانوا قرار مي دهند که اينگونه ديگر مشکلاتي مانند قاچاق آرد هم از بين مي رود.

بيرانوند ادامه داد: سه عامل در بحث کيفيت نان مهم است ، مواد اوليه، تجهيزات و نيروي انساني که بايد بر روي اين موضوعات بيشتر کار شود تا بتوان نان کامل را تحويل مردم داد.

وي با گلايه از برخي بي توجهي ها در بحث کيفيت نان و نقش ساير دستگاهها گفت: در اولين گام  بايد به سمتي برويم که سبوس نان حفظ شود اگر مردم بدانند بخشي از مشکلاتشان از جمله  قندخون ناشي از حذف سبوس گندم است قطعاسليقه مردم در خريد نان نيز تغيير مي کند و به جاي نان سفيد خواهان نان تيره تر خواهند بود و اين در حالي است که  سرانه مصرف نان در برخي از شهرهاي لرستان ۱۲ کيلوگرم در ماه است و حال اگر مردم متوجه باشند که نان هرچه تيره تر(داراي سبوس بيشتر) باکيفيت تر است قطعا از اين موضوع  استقبال مي کنند.

بيرانوند يکي ديگر از مشکلات را واردات آرد از ساير استانها دانست که بدون توجه به الزامات استان ها ارد را توليد مي کنند و گفت: ما نظارتي بر ساير استانها نداريم و اين بايد مطالبه اي باشد تا آرد تنها از استان خودمان تامين گردد که نظارت مستقيم بر آن داريم و البته عدم هماهنگي در ميان برخي دستگاههاي نظارتي مانند استاندارد باعث شده است تا قدري بي توجهي ها صورت گيرد.

وي همچنين يکي ديگر از مشکلات موجود در استان را نبود واحدهاي توليد نان صنعتي دانست  و تاکيد کرد:

يکي ديگر از پيشنهادهاي من ايجاد يک نانوايي الگوست ، نانوايي که ارد با کيفيت را تحويل بگيرد و باايجاد دستگاههاي استاندارد و به خدمت گرفتن نيروي انساني مناسب نان باکيفيت را تحويل مردم دهد تا اين براي ساير نانوايي ها نيز يک الگو گردد

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : دریای فرهنگ
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.