Saturday, 26 October , 2024
امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳ - 23 ربيع ثاني 1446
شناسه خبر : 571
  پرینتخانه » آخرین اخبار, سیاسی, لرستان, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 02 خرداد 1399 - 16:49 | | ارسال توسط :
یادداشت

دلنوشته اي براي سوم خرداد!

مقاومت مردم خرمشهر حماسه اي از ياد نرفتني است. چرا که مردم اين شهر در حالي به مبارزه با دشمن پرداختند که از پيش براي تهاجم و تجاوز آمادگي نداشتند. سوم خرداد و فتح خرمشهر آيينه گويايي از تاريخ و جغرافياي دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ايران است.

سوم خرداد ۱۳۶۱ يکي از بارزترين جلوه هاي نصر الهي يکي از مهمترين و زيباترين روزهاي انقلاب اسلامي ايران مي باشد. در اين روز شهر مقاوم خيز خرمشهر که پس از ۳۵ روز پايداري و مقاومت در آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود پس از ۵۷۸ روز بار ديگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام برفراز مسجد جامع و پل تخريب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. آزادسازي خرمشهر همترين هدف عمليات بيت المقدس در دوره جنگ ايران و عراق توسط ارتش جمهوري اسلامي ايران به فرماندهي شهيد صياد شيرازي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فرماندهي محسن رضايي انجام گرفت.در اين عمليات نيروهاي جمهوري اسلامي چندين هدف عمده استراتژيک را دنبال مي کردند.

اول بيرون راندن نيروهاي متجاوز بعثي به پشت مرزها دوم نشان دادن برتري قدرت سياسي نظامي، به عراق و حاميان آنها. سوم انهدام نيروهاي متجاوز در منطقه. چهارم آزادسازي خرمشهر از اشغال متجاوزين.

در اصل آزادسازي مرحله چهارم هدف نيروهاي ما بود. اين عمليات با رمز يا محمدبن عبدالله از بي سيم فرماندهي قرارگاه مرکزي کربلا به واحدهاي عمل کننده با هدف آزادسازي خرمشهر آغاز شد در پايان اين نبرد علاوه بر پايان بخشيدن به ۱۹ ماه اشغال خرمشهر و آزادسازي حساس ترين مناطق خوزستان ضربه اي سنگين به توان رزمي و روحيه نيروهاي عراقي وارد آمد.

در جريان آزادسازي خرمشهر حدود ۱۶هزار نيروي عراقي کشته و زخمي شدند و همچنين ۱۹هزار از نيروهاي متجاوز اسير شدند در اين عمليات ۲۶ روزه بيت المقدس که به آزادي خرمشهر انجاميد ايران حدودا ۶۰۰۰ شهيد را تقديم کرد.

نتايج نظامي به دست آمده از اين عمليات عبارتند از: آزادسازي ۵۴۰۰ کيلومترمربع از خاک کشور اسلامي، تامين ۱۸۰ کيلومتر خط مرزي، ۱۹هزار اسير و ۱۶هزار کشته از دشمن، انهدام ۶۰ فروند هواپيما، ۳ فروند هليکوپتر، ۱۴۸ دستگاه تانک و نفربر، ۳۰ قبضه توپ، ۴۹ دستگاه خودرو.

غنايم به دست آمده : يک فروند هلي کوپتر، ۱۰۵ دستگاه تانک و نفربر، ۵۶ دستگاه خودرو سبک و سنگين.

پس از آزادسازي خرمشهراولين اقدام رزمندگان اقامه نماز در مسجد جامع خرمشهر بود. اين خبر خيلي سريع باعث شادي مردم شد.

حضرت امام به اين مناسبت پيامي خطاب به ملت ايران صادر کردند.

سپاس بي حد بر خداوند قادرکه کشور اسلامي و رزمندگان متحد و فداکار آن را مورد عنايت خويش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصيب ما کرد.

نویسنده : نادر قرباني/مديرمسئول
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی باشد منتشر نخواهد شد.